Friday, October 2, 2009

muhasabah cinta

Talqinkan Jiwaku : Muhasabah Cinta

muhasabahkan cintaku Ya Allah

jangan biarkan aku dibelenggu dari keegoan ku
tiada ehsan...tiada belas...tiada kasih sayang

aku terbelengu dari sifat keegoan sehingga aku tidak sedar siapa diriku
mencari kasihku yang hilang
mencari jiwaku untuk merasakan ketenangan

aku terus menyakitkan hati ini dengan kebencian
tiada yang berhak memiliki hatiku jika diriku sendiri tidak mencintai

Ya Allah
setiap kali aku bertafakkur mengharapkan sesuatu dari-Mu
aku jadi seperti anak kecil
merintih meminta-minta
tetapi
aku gagal memberi Mu sesuatu yang engkau inginkan

izinkan aku memiliki cinta dan mencintai
izinkan aku miliki jiwa yang meencintaiku dan mencintai Mu

Ya Allah
izinkan aku mengecap kebahagiaan yang bisaku bawa ke dunia dan juga akhirat
izinkan aku panjatkan doa ini dan dimakbulkan

Ya Allah
setiap jiwaku merasakan kehausan, ketandusan dan kedinginan
yang ingin aku merasakan cinta-Mu
yang aku tahu bisa aku miliki
yang aku tahu juga bisa dapat merasakannya
yang aku tahu aku bisa membahagiakan sehingga aku menutup mata buat selama-lamanya

Ya Allah.. Ya Allah.. Ya Allah
jauhkanlah keegoanku
kembalikan muhasabah cintaku
talqinkan jiwaku dengan muhasabah cinta tulusMu dan tulusnya
dan aku menanti penuh redha serta ikhlas tersenyum memandang kehadrat-Mu yang pasti dan sentiasa ada...

[nukilan Siti Aminah]

1 comment:

LeEn~KB said...

aamiinnn.....
indah sngoti(sungguh) nukilan ni...
insaf jap...